WINTERPROGRAMMA WINTERPROGRAMMA
Winterwerk Hervormde Gemeente Rumpt 2023-2024

Bijbelstudie Daniël

Zoals tijdens de startzondag verteld willen we dit seizoen een reeks bijbelstudie-avonden houden over de het bijbelboek Daniël. Deze bijbelstudie sluit mooi aan op de bijbelstudie van vorig jaar over het boek Openbaring. Er staan veel verwijzingen over Openbaring in het bijbelboek Daniël. Dit keer geeft ds. Bert Boer via YouTube de uitleg als bijbelstudie. We beginnen de avond om 19.30 uur en kijken gezamenlijk naar de aflevering. Deze bijbelstudie is te zien op YouTube (https://www.youtube.com/watch?) en duren gemiddeld een uur en een kwartier. Halverwege deze besprekingen is er een pauze.
Op de avond dat we samenkomen, lezen we het betreffende hoofdstuk, kijken we met elkaar naar de aflevering, en daarna bespreken we met elkaar wat we hebben gezien en gehoord. De avonden hebben plaats in het koor van de kerk, en beginnen om 19:30 en zullen tot maximaal 21:30 duren.

De eerstvolgende avond (voor deel zeven) staat gepland op woensdag 17 april 2024.

Catechisatie/jeugdavond

Leonora van ’t Hof praat elke donderdagavond op de jeugdzolder met de jeugd over het Christelijk geloof, de bijbel en maatschappelijke thema's. Deze bijeenkomsten zijn tot Pasen 2024. De jeugd is verdeeld in twee groepen:

• De 16- groep (groep 8 t/m 15 jaar) om 18.45-20.00 uur.
  • De 16+ groep komt om 20.15 uur bij elkaar. In Gorinchem wordt voor deze leeftijdscategorie eens per maand een YOUNG avond georganiseerd. De data hiervan komen in de gemeentebrief.

Even voorstellen: Leonora van 't Hof

Ik zal mijzelf even kort voorstellen: ik ben Leonora (van ’t Hof), 26 jaar en werk als jongerenwerker. Voorheen heb ik een aantal jaren als leerkracht voor de klas gestaan op een basisschool. In die tijd was werk voor mij eerder een ´moetje´ en hield ik vooral graag tijd over voor mijn vrijwilligerswerk als tienerleiding in mijn kerk. Dit vond ik zo kicken om te doen, dat er een drive in mij naar boven kwam. Hierdoor mocht het tienerwerk me al mijn tijd & energie kosten. Ik ontdekte dat tienerwerk een passie van mij is. Dat ik nu van mijn passie, mijn job mag maken, ben ik heel dankbaar voor!

De afgelopen jaren heb ik de kracht gezien van goed tienerwerk: waar er oog is voor tieners, waar onderlinge vriendschappen opgebouwd worden en waarin tieners kunnen ontdekken wat het geloof in hun leven mag betekenen en natuurlijk waar de ruimte voor God is.
Daarom vind ik het geweldig om een vorm van catechisatie te mogen geven. Wat zou dat toch mooi zijn als een leven met Jezus doorgegeven mag worden aan de tieners en dat zij op hun manier daar weer vorm aan kunnen geven. Zodat op die manier Jezus’ kracht vermenigvuldigd blijft worden in Gods gemeente en daarbuiten.
Ik hoop en bid dat we een vorm van catechisatie kunnen bieden waar FUN – FAITH samen gaan: dat er een chille sfeer is, we met elkaar kunnen lachen, we eerlijk kunnen zijn en dat we samen het geloof kunnen verkennen op een manier die bij tieners past.
Daarvoor zullen we de methode ‘Belong’ gebruiken. Deze methode is relatiegericht tienerwerk, gefocust op de Bijbelse principes en aansluitend bij de belevingswereld van tieners & actuele thema’s.

Ik hoop ook dat de tienergroep voor u als gemeentelid niet op afstand voelt, maar dat u zich betrokken weet en voelt bij hen. Ik geloof in een kerk waar tieners gemeente-breed een plek krijgen. Het ontroerde me om zo te horen hoe jullie als gemeente de ruimte geven aan de tieners. Ik wil u daarom ook vragen om voor het tienerwerk, iedere tiener afzonderlijk en voor mij te bidden. Zodat het werk niet gericht zal zijn op mensenwerk, maar dat we met open handen mogen ontvangen wat God voor en door deze groep wilt doen.